På oktoberhacket så kommer vi göra ett enkelt plattformspel i Godot. Godot är ett ramverk som hjälper dig att snabbt göra spel.
Installation
Spara det på ett ställe du kommer ihåg och kör det sen.
Filer
Här kan du ladda ner de bilder som kommer behövas.
Spelaren
Högerklicka och välj spara som och lägg den i din projektmapp.
Plattformar
Högerklicka och välj spara som och lägg den i din projektmapp.
Spelarens fysik
extends KinematicBody2D
onready var sprite: AnimatedSprite = $Sprite
var pointingRight: bool = true
export (int) var run_speed = 200
export (int) var jump_speed = -600
export (int) var gravity = 1200
var velocity = Vector2()
var jumping = true
func get_input():
velocity.x = 0
if Input.is_action_pressed("forward"):
pointingRight = true
velocity.x += run_speed
if Input.is_action_pressed("backward"):
pointingRight = false
velocity.x -= run_speed
if Input.is_action_just_pressed("jump") and is_on_floor():
jumping = true
velocity.y = jump_speed
sprite.set_flip_h(!pointingRight)
func _physics_process(delta):
get_input()
velocity.y += gravity * delta
velocity = move_and_slide(velocity, Vector2.UP)
if jumping and is_on_floor():
jumping = false